sobota, 27 czerwca 2015

Zostań, jeśli kochasz | Gayle Forman


Tytuł: Zostań, jeśli kochasz
Autor: Gayle Forman
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Liczba stron: 242

W zimowy, wolny od szkoły dzień rodzina Mii postanawia odwiedzić swoich znajomych. Jednak podczas podróży nieoczekiwanie wjeżdża w nich ciężarówka, która powoduje śmiertelny wypadek samochodowy. Na miejscu giną rodzice dziewczyny, a ona wraz z młodszym bratem, w stanie ciężkim zostaje przewieziona do szpitala. Od tej chwili Mia jest zawieszona pomiędzy niezbadaną śmiercią, a realną rzeczywistością. Jej fizyczne ciało leży w szpitalnym łóżku, ale duchem pozostaje świadoma świata i potrafi się przemieszczać. Teraz od niej zależy decyzja, czy zostać na ziemi z dziadkami, wspierającą przyjaciółką i kochającym chłopakiem, czy pogrążyć się w rozpaczy i dołączyć do utraconej pozostałej części rodziny.

Przyznaję się bez bicia, że tym razem za przeczytanie książki sięgnęłam dopiero po obejrzeniu filmu. To właśnie ta wspaniała ekranizacja nakłoniła mnie, abym sięgnęła po oryginalny pierwowzór. Choć film obejrzałam jakiś czas temu, na książkę nabrałam ochoty dopiero teraz. Szczerze mówiąc nie żałuję swojej decyzji, bo naprawdę jestem zadowolona, z tego co otrzymałam na kartach tej powieści. Z pewnością na plus zasługuje styl pisania autorki, do którego z początku miałam lekkie obawy. Bałam się, że autorka nie będzie w stanie oddzielić rzeczywistości od fikcji, która dzieje się w głowie głównej bohaterki. Na szczęście nie miałam z tym żadnego problemu i z łatwością odróżniam od siebie te dwa światy. Należy również zaznaczyć, że książka nie należy do najdłuższych tomiszczy, gdyż ma ledwo ponad dwieście stron, przez co autorka nie miała zbyt dużego pola do popisu, a mimo to bardzo dobrze przedstawiła historię dziewczyny jak i jej rodziny. Jestem nawet w stanie stwierdzić, że w pewnym stopniu zżyłam się z nimi i utożsamiłam.


Jeśli chodzi o bohaterów jakich wykreowała pisarka, oczywiście najwięcej możemy dowiedzieć się o Mii. Nie możemy nawet zbyt dużo opowiedzieć o jej najbliższej rodzinie, przyjaciołach czy też chłopaku, gdyż wszystkich informacji jakich dowiadujemy się na ich temat widzimy z perspektywy Mii. Nie jesteśmy w stanie określić czy wszystko to, jest prawdą,  gdyż są to jej własne,  wewnętrzne przeżycia i wspomnienia. My tylko towarzyszymy jej w przebrnięciu przez własną przeszłość i uporać się ze sprawami, które mogły wydawać się dla niej nie do końca rozwiązane. Co do zachowania, Mia wywarła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Polubiłam ją od samego początku i myślę, że w prawdziwym życiu mogłybyśmy się zaprzyjaźnić. Nie należała do tych rozpieszczonych i wiecznie niezadowolonych bohaterek, które nie wiedzą co mają zrobić ze swoim życiem. Tutaj Mia, choć była bardzo poszkodowana przez los, ani razu nie poddała się,  mimo że miała chwilę zwątpienia, wzięła się w garść i pokazała wszystkim, że nawet z najgorszej sytuacji można się podnieść i z dumą unieść głowę.

Książkę polecam w szczególności młodzieży i osobom, którzy mają ochotę na przeczytanie naprawdę niebanalnej historii z życia młodej dziewczyny. Tutaj mogę jeszcze wspomnieć o jej wspaniałej pasji, jaką jest muzyka. Choć jej rodzice woleli rock, ona wybrała muzykę klasyczną, której całkowicie się poświęciła. Kochała jej słuchać godzinami i ćwiczyć grę na swojej ukochanej wiolonczeli. Oddała się całkowicie swojej pasji, by móc w przyszłości odnieść sukces. Ja osobiście uwielbiam ludzi z pasją, którzy mogą mówić o niej bez przerwy i wierze, że takie osoby spotkane na naszej drodze są wartościowe i z pewnością czegoś nowego nas nauczą. Dlatego uważam, że tę książkę należy przeczytać bez względu na wiek i płeć, a dla osób które nie lubią czytać polecam w szczególności film przy którym poleci nie jedna łza, a ja tymczasem już nie mogę się doczekać kiedy uda mi się przeczytać drugą część.
MOJA OCENA 8/10

8 komentarzy:

  1. Jeszcze nie czytałam, ale przeczytam na wakacjach :P
    http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę przeczytałam już jakiś czas temu i bardzo mi się podobała. Do filmu natomiast podchodziłam już kilka razy i wyłączałam go po 30 minutach bo strasznie mnie nudził, może w wolnym czasie dam mu jeszcze jedną szansę ;) Druga część stoi na półce i czeka na swoją kolej :D

    zaczytanekoty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam ani nie oglądałam, ale pewnie to się zmieni. Słyszałam, że druga część jest dużo gorsza, także czekam na twoją recenzję drugiej części ;)

    http://blog--ksiazkoholiczki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie niestety ja również słyszałam takie opinie, ale już niedługo zamierzam wziąć sie za drugą część i sama ocenić :)

      Usuń
  4. Książka jest dobra, ale czegoś mi w niej brakowało. Natomiast ''Wróć, jeśli pamiętasz'' to zupełnie inna bajka :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety, jak dla mnie to totalne czytelnicze dno... :c Ale z pozytywnych rzeczy, nominowałam ciebie do LBA: http://czytelniczemysli.blogspot.com/2015/06/liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za nominację. Zaraz zabiorę się za odpowiadanie :)

      Usuń
  6. Choć ekranizacja bardzo mi się spodobała to jakoś nie ciągnie mnie do przeczytania tej książki. Natomiast drugą część mam już za sobą i jestem bardzo pozytywnie zaskoczona. Dlatego z całego serca polecam.
    recenzje-starlight.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...